İstanbul’da bir sitenin kapalı otoparkında şarj edilen elektrikli otomobilin alaz alması üzerine, tüm gözler bataryalı araçlara çevrildi.
Öyle ki, geçtiğimiz günlerde elektrikli bir Mercedes, Başakşehir’de sitenin kapalı otoparkında şarj olurken alaz almış, çıkan yangın üzerine 14 katlı bina boşaltılmıştı.
Bu gelişme gündemdeki yerini korurken, uzmanlar, elektrikli araçların site ve apartmanlarda lüzumlu altyapı olmadan şarj edilmesinin muhtelif riskleri de beraberinde getirdiğine dikkat çekiyor.
Öte yandan, konvansiyonel bir otomobili söndürmek için klasik tip bir yangın söndürme tüpü ve ab yeterli olabilirken, elektrikli otomobilde çıkan bir yangını söndürmek için ise daha karmaşık bir süreç yürütülmesi gerekiyor.
REKLAM
Auto Insurance EZ’de yayınlanan araştırmaya göre, her 100 bin hibrit araçta 3 bin 475, her 100 bin fosil yakıtlı araçta bin 530 ve her 100 bin tam elektrikli araçta ise 25.1 yangın olayı meydana gelmiş durumda.
Veriler, elektrikli araçlarda yangın ihtimalinin daha düşük olduğunu gösterse de, herhangi bir sebepten çıkabilecek elektrikli vasıta yangınlarını söndürme işleminde ab kullanılmaması gerektiği vurgulanıyor. Bu gibi yangınlarda termal kamera kullanımının önemine işaret edilirken, fazla ısınan bölgenin tespit edilerek daha hızlı tedbir alınabileceği aktarılıyor.
Ayrıca, farklı tip bataryaların farklı söndürme yöntemleri gerektirdiğini kaydeden uzmanlar, kullanıcıların araçlarındaki bataryanın cinsini bilmesinin yangını hızlıca söndürmek için ehemmiyet arz ettiğine işaret ediyor.
Öte yandan, batarya kaynaklı yangınlarda ortaya çıkan kimyasal gazlara maruz kalmamak adına da tedbir alınması gerektiği belirtiliyor.
Habertürk’e özel açıklamalarda bulunan Advanced Firefighting Technology Ülke Müdürü Aral Ekrem Uzun, elektrikli vasıta yangını söndürme işlemlerinde herhangi bir standardın olmadığından bahsetti.
REKLAM
Yangın yönetmeliğinin gelişen teknoloji ile beraber güncellenmesi gerektiğini vurgulayan Uzun, “Şarj istasyonu kurulumu ve kapalı otoparklar gibi konularda yönetmelikler değişmeli. İtfaiye araçları herhangi bir elektrikli vasıta yangınında kapalı otoparklara giremez, bununla ilgili çalışma yapılmalı. Otoparklara sıcaklık ölçüm sistemleri kurulmalı, elektrikli aracın park ettiği ve şarj noktasının olduğu her yerde buna göre yeni kurallar getirilmeli. Şu anda hem milli hem de uluslararası kurumlarda konu ile ilgili yönetmelik ve yasa çalışmaları devam etmektedir” uyarısında bulundu.
Elektrikli vasıta söndürmenin bir mühendislik işi olduğuna da değinen Uzun, “Uygun ekipman seçilmeli, algılama sistemleri kurulmalı, termal kameralar kurulmalı. Şarj istasyonlarında panodan başlayan bir süreç bu. Elektrikli vasıta yangınında 20’ye yakın zararlı gaz açığa çıkıyor, kişisel koruma ekipmanı olmayanların ve ilk müdahale konusunda bilgisi olmayanların söndürme işlemi yapması riskli” dedi.
Uzun, elektrikli vasıta yangınında alevlerin öbür araçlara sıçramaması için yapılacaklarla ilgili olarak da, “Yangın battaniyesi ve müsait söndürücülerin bulundurulması lazım, fakat bununla ilgili bir standart bulunmuyor. Aksi halde yangın tonlarca ab ile söndürülmeye çalışılıyor ve bu işlem günlerce sürebiliyor” diye konuştu.
Makina Mühendisleri Odası (MMO) da, menzili uzatmak adına bataryaların etrafındaki koruma kalkanının fazla ince hale getirildiğini, dolayısı ile lityum-iyon bataryaların içerisindeki sıvı gazın da herhangi bir kaza anında açığa çıkarak yangına sebep olduğunu belirtiyor.
REKLAM
Konuya ilişkin Anadolu Ajansı’na konuşan MMO Kayseri Şube Başkanı Süleyman Varol, bataryaları söndürmek için kuru kimyevi köpükler ve kuru tozlar kullanılması gerektiğine işaret etti.
Varol, “Normal yangın gibi üzerine suyla müdahale ederseniz yangını daha da hızlandırırsınız. O yüzden mümkünse şayet önce aracın merkezi elektriğini devre dışı bırakıp ondan sonra kuru kimyevi köpükle ve kuru tozla oksijenle bağlantısını kesmeniz gerekiyor. Daha sonra ab bataryayı soğutmak için kullanılabilir. İlk etapta yangına hemen suyla müdahale ettiğiniz zaman o gazdan çıkan alaz suyla birleştiği lahza yangını daha da büyütmüş hale getiriyor” uyarısında bulundu.
Tesis Yöneticileri Konfederasyonu Başkanı Yahya Sağır ise, mevzuat gereği vatandaşların, site ve apartman otoparklarında istedikleri gibi şarj yapamayacağını bildirdi.
Elektrikli vasıta kullanıcıları ile apartman ve site yönetimleri tarafından dikkat edilmeyen durumun aka sorunlara yol açabileceğine işaret eden Sağır, tahsisli otopark alanlarına elektrikli şarj istasyonu kurulmasının olası olmadığını söyledi.
Sağır, Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’nın ilgili talimatında, elektrik tesisatında değişiklik yapılmadan bağlantı sağlanması ve şarj ünitesi kurulumunun öbür müstakil bölümler ile ortak alanları etkilememesi şartı bulunduğuna dikkat çekti.
Konutlara verilen elektrik gücünün elektrikli araba şarjı için yeterli olmayacağını da bildiren Sağır, “Elektrikli araçların şarjı için konutlardan çekilen kablolar aka zarara yol açabiliyor. Burada normal priz çoğaltma kablosunun kullanılması da müsait değil. Elektrikli araçların şarjında kullanılan kabloların ebatları ve kuvvet aktarım seviyeleri normal kablolar gibi değil, buna uymamak yangınlara ve farklı zararlara sebep olabilir. Her ne kadar konutlara sağlanan elektrikle araçların şarj edilmesi mali anlamda daha müsait görülse de ilgili kurumlardan kesinlikle altyapının uygunluğuna dair tasdik alınması gerekiyor. Bu onayı almayan kişiler ve kurumlar, ortaya çıkabilecek zararlardan mesul olacaktır” dedi.
EKONOMİ
07 Şubat 2025EKONOMİ
07 Şubat 2025EKONOMİ
07 Şubat 2025EKONOMİ
07 Şubat 2025EKONOMİ
07 Şubat 2025EKONOMİ
07 Şubat 2025EKONOMİ
07 Şubat 2025